Bijtelling 2021 Berekenen – nieuwe percentages
De bijtelling in 2021 voor auto’s zonder CO2-uitstoot (en tot € 40.000 cataloguswaarde) stijgt van 8% (in 2020) naar 12% in 2021. De hoogte van de bijtelling hangt af van het jaar waarin de auto voor het eerst op kenteken is gezet en de hoeveelheid C02 die je zakelijke lease auto uitstoot. Het soort aandrijving (elektrisch, benzine, hybride) van je lease auto bepaalt grofweg de hoeveelheid C02 uitstoot en daarmee de hoogte van de bijtelling.
De bijtellingspercentages 2021 zijn:
- 12% voor auto’s zonder CO2-uitstoot. De bijtelling van 12% geldt voor deze auto’s tot een cataloguswaarde van € 40.000, voor het meerdere is de bijtelling 22%. Voor waterstofauto’s en zonnecelauto’s geldt deze beperking (onder voorwaarden) niet.
- 22% voor alle andere auto’s (jonger dan 15 jaar), inclusief hybride auto’s.
- 35% voor auto’s ouder dan 15 jaar, tenzij ze geen CO2-uitstoot hebben; dan 17%.
Voor milieuvriendelijke auto’s ouder dan 15 jaar – youngtimers – gelden er afwijkende bijtellingspercentages.
Inhoud
Bijtellingspercentages
Bijtellingspercentages Auto van de Zaak – vanaf 2015
CO2-uitstoot | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
geen | 4% | 4% | 4% | 4% | 4%* | 8%* | 12%* |
1-50 g/km | 7% | 15% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
51-82 g/km | 14% | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
83-106 g/km | 20% | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
V/a 107 g/km | 25% | 25% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
* Voor auto’s met een datum van eerste toelating op de weg is er een beperking voor de lage bijtelling. De lage bijtelling geldt voor deze auto’s tot een bepaalde cataloguswaarde, voor het meerdere geldt de normale bijtelling van 22%. Voor waterstofauto’s geldt deze beperking niet. Zie ook hieronder.
Voor milieuvriendelijke auto’s ouder dan 15 jaar – youngtimers – gelden er afwijkende bijtellingspercentages. Check hoe je de bijtelling voor youngtimers kunt berekenen.
Bijtelling in 2021 berekenen
Hoe bereken je de bijtelling 2021 over je zakelijke lease auto c.q. auto van de zaak? En als motorrijder kan een motor van de zaak interessant zijn. De regelgeving is in ieder geval simpeler en het bijhouden van je privékilometers verloopt een stuk soepeler.
Anderen bekeken ook