Terug naar Kennisbank overzicht

Bijtelling berekenen van lease auto. Tel je mee?
De bijtelling berekenen van je lease auto c.q. auto van de zaak. Van bijtelling heb je vast gehoord maar de details zijn misschien wat vaag en in je lease auto kruip je achter het stuur. Wat er allemaal achter het begrip bijtelling schuilgaat roept dus nog een groot vraagteken op. Want wat is de bijtelling van een auto eigenlijk? Wat hebben de catalogusprijs of cataloguswaarde en C02-uitstoot met de bijtelling te maken? En hoe bereken je de bijtelling?
Interessante vragen waar wij van SimpeleLoonstrook het antwoord op weten. We leggen het je stap voor stap uit. Zodat je de bijtelling zelf kunt berekenen en je snapt wat er op je eigen loonstrook staat.
Inhoud
- Bijtelling berekenen van lease auto. Tel je mee?
- Wat is de bijtelling van een auto?
- Geen bijtelling tot 500 km per jaar
- Bijtelling berekenen over catalogusprijs
- Hoe hoog is de bijtelling lease auto in 2021?
- Bijtellingspercentages Auto van de Zaak
- Voorbeeld Bijtelling berekenen lease auto
- Bijtelling motor van de zaak
Wat is de bijtelling van een auto?
De bijtelling – het rijden in een zakelijke lease auto – is een vorm van salaris in natura voor zakelijke rijders. Zoals auto-, bestelbus- en motorrijders. Je krijgt met bijtelling te maken als je meer dan 500 privé-kilometers met je lease auto van de zaak rijdt. De Belastingdienst ziet de vergoeding voor het gebruik van de auto als een vorm van inkomen (in natura) waarover je belasting moet betalen. Maar hoe werkt dat nu eigenlijk?
Geen bijtelling tot 500 km per jaar
Rijd je niet meer dan 500 kilometers privé? Dan moet je dit aan de Belastingdienst kunnen aantonen, bijvoorbeeld met een rittenregistratie. Een rittenregistratie is niet verplicht maar wel erg handig.
Let wel op als je maar een deel van het jaar een auto van de zaak hebt, dan is de belastingvrije voet – van 500 km per jaar – ook maar een deel.
Voorbeeld: je rijdt 5 maanden van het jaar een auto van de zaak. Je mag dan ook maar 500 km / 12 maanden * 5 maanden = 208 km gereden hebben zonder dat je bijtelling krijgt. Als je 210 km zou hebben gereden dan moet je toch voor die 5 maanden de hele bijtelling betalen. Let dus goed op die privé-kilometers!
Bijtelling berekenen over catalogusprijs
Bijtellen werkt als volgt: een bepaald percentage van de catalogusprijs van je zakelijke lease auto tel je bij jouw belastbare inkomen op. Over dit deel brutosalaris (in natura) betaal je de loonheffing / belasting. De catalogusprijs is de aanschafprijs of consumentenprijs die je voor veel auto’s door middel van een gratis tellerrapport op de website van de RDW kunt opzoeken. Dit bedrag vermenigvuldig je door het percentage dat voor jouw soort auto geldt.
Het maakt dus voor de bijtelling vaak weinig uit of je in een nieuwe auto rijdt of in hetzelfde model van tien jaar oud. Ook het aantal door jou gereden privékilometers (boven de 500 km belastingvrije voet) heeft geen invloed op de hoogte van de bijtelling. Auto’s van 15 jaar en ouder vallen onder de youngtimer-regeling en dan betaal je 35% van de dagwaarde. Het is dus – belastingtechnisch – het overwegen waard om een iets oudere auto te gaan rijden.
Hoe hoog is de bijtelling lease auto in 2021?
De hoogte van de bijtelling hangt af van het jaar waarin de auto voor het eerst op kenteken is gezet en de hoeveelheid C02 die je zakelijke lease auto uitstoot. Het soort aandrijving (elektrisch, benzine, hybride) van je lease auto bepaalt grofweg de hoeveelheid C02 uitstoot en daarmee de hoogte van de bijtelling.
De bijtellingspercentages van het jaar dat de auto op kenteken gezet is blijven 5 jaar gelden. Daarna volgt het jaarlijkse percentage zoals weergegeven in de tabel verderop.
De bijtellingspercentages in 2021 zijn:
- 12% voor auto’s zonder CO2-uitstoot. De bijtelling van 12% geldt voor deze auto’s tot een cataloguswaarde van € 40.000, voor het meerdere is de bijtelling 22%. Voor waterstofauto’s en zonnecelauto’s geldt deze beperking (onder voorwaarden) niet.
- 22% voor alle andere auto’s (jonger dan 15 jaar), inclusief hybride auto’s.
- 35% voor auto’s ouder dan 15 jaar, tenzij ze geen CO2-uitstoot hebben; dan 17%.
> Meer over de Bijtelling 2021
Bijtellingspercentages Auto van de Zaak
Bijtellingspercentages Auto van de Zaak – vanaf 2015
CO2-uitstoot | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
geen | 4% | 4% | 4% | 4% | 4%* | 8%* | 12%* |
1-50 g/km | 7% | 15% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
51-82 g/km | 14% | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
83-106 g/km | 20% | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
V/a 107 g/km | 25% | 25% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
* Voor auto’s met een datum van eerste toelating op de weg is er een beperking voor de lage bijtelling. De lage bijtelling geldt voor deze auto’s tot een bepaalde cataloguswaarde, voor het meerdere geldt de normale bijtelling van 22%. Voor waterstofauto’s geldt deze beperking niet. Zie ook hieronder.
Voor milieuvriendelijke auto’s ouder dan 15 jaar – youngtimers – gelden er afwijkende bijtellingspercentages. Check hoe je de bijtelling voor youngtimers kunt berekenen.
Voorbeeld Bijtelling berekenen lease auto
- In 2017 is de auto op kenteken gezet
- 45 (g/km) heeft de auto aan uitstoot
- 22% is het bijtellingspercentage van 2017 t/m 2021
- € 35.000,- is de catalogusprijs
Een auto die in 2017 op kenteken is gezet met een uitstoot van 45 gram per kilometer (g/km) heeft – van 2017 t/m 2021 – 22% bijtelling. Als deze auto een catalogusprijs van € 35.000,- heeft, is de bijtelling: € 35.000,- * 22% = € 7.700,- per jaar (€ 641,66 bruto per maand)
Bijtelling motor van de zaak
Als motorrijder met een motor van de zaak betaal je alleen inkomstenbelasting over de door jouw afgelegde privékilometers. De Belastingdienst kijkt dan – in tegenstelling tot de auto van de zaak – naar de totaal gemaakte kosten per kilometer. Bekijk hoe je de bijtelling voor een motor van de zaak kunt berekenen.