Je hebt een tijdje personeel in dienst gehad, echter door modernisatie of reorganiseren kun je de werkzaamheden in de toekomst alleen af. Of wellicht gaat het even niet zo lekker met de onderneming en wil je kosten besparen op personeel en besluit je voorlopig alleen verder te gaan. Dan is het zaak om je loonheffingennummer te schorsen bij de Belastingdienst. Zo voorkom je dat je later beboet wordt voor een niet gedane aangifte loonheffingen.

 

Is er een verschil tussen je loonheffingennummer opzeggen of schorsen?

Kort gezegd, nee. Je kan je loonheffingennummer niet voor een korte tijd schorsen, maar gezien beide termen vaak gebruikt worden op het internet leek het ons handig om dat nu ook te doen om vervolgens uit te leggen dat het hetzelfde inhoud. Wat je het beste kunt doen als je verwacht om enkel een bepaalde periode geen personeel in dienst te hebben bespreken we in deze blog. Ook leggen we uit hoe je jouw loonheffingennummer kunt opzeggen bij de belastingdienst en helpen je een eindje op weg.

1.Tijdelijk geen personeel in dienst, wat nu?

2.Het opzeggen van je loonheffingennummer.

3.Wat gebeurd er na het opzeggen van mijn loonheffingennummer?

4.Toch weer personeel in dienst?

Tijdelijk geen personeel in dienst, wat nu?

Als je besluit om een bepaalde periode zonder personeel te ondernemen kun je er voor kiezen om voor die periode 0 aangiftes te doen voor de loonheffingen. Let er goed op dat er een verschil zit tussen het doen van 0 aangiftes of vrijgesteld zijn van aangiftes doen. Een 0 aangifte is eigenlijk precies wat je er van zou verwachten, je doet wel de aangifte echter geef je niks aan. Er zit geen limiet aan het doen van 0 aangiftes, echter als je de salarisadministratie hebt uitbesteed zitten hier wel kosten aan verbonden. Een uitzondering hierop is het DGA salaris, daar moet je aan het einde van het jaar namelijk wel aan de DGA regeling voldoen! Kijk hier voor meer informatie over het DGA salaris.
Je kan er ook voor kiezen om je loonheffingennummer op te zeggen. Dan ben je na de verwerkingsperiode bij de Belastingdienst vrijgesteld van de aangifteplicht. Zodra je besluit om weer personeel in dienst te nemen kun je weer een loonheffingennummer aanvragen.

Het opzeggen van je loonheffingennummer.

Als je niet zeker weet of je binnenkort of uberhaupt weer personeel in dienst neemt, kun je het beste je loonheffingennummer opzeggen bij de Belastingdienst. Dit zorgt er namelijk voor dat je na de verwerkingsperiode bij de Belastingdienst (ongeveer 8 weken) bent vrijgesteld van de aangifteplicht en hoef jij je dus niet meer druk te maken over het doen van de aangifte, of bespaar je de kosten die je salarisadministrateur er voor rekent. Je kan je loonheffingennummer alleen schriftelijk opzeggen bij de Belastingdienst. Klik op de link hieronder om een voorbeeldbrief te downloaden die je naar jouw regiokantoor van de Belastingdienst dient op te sturen. 

Voorbeeld brief opzeggen loonheffingennummer

En via onderstaande link kun je meteen uitzoeken welk regiokantoor voor jou van toepassing is.

Zoekhulp regiokantoor Belastingdienst

Wat gebeurd er na het opzeggen van mijn loonheffingennummer?

Na het opzeggen van je loonheffingennummer ben je nog steeds verplicht om aangifte te doen, tot dat de Belastingdienst je aanvraag heeft verwerkt en je een bevestiging krijgt dat je loonheffingennummer is opgezegd. Wees hier niet te laks mee, de boetes voor het niet doen van een aangifte kunnen hoog oplopen en dit is zonde van je geld! Wacht tot de Belastingdienst een schriftelijke bevestiging stuurt waarin staat dat je loonheffingennummer is opgezegd en je vrijgesteld bent van aangifte!

Toch weer personeel in dienst?

Als je na een bepaalde periode het besluit neemt om personeel in dienst te nemen kun je gemakkelijk je loonheffingennummer weer aanvragen. Dit doe je op precies dezelfde manier als dat je het de eerste keer hebt gedaan.

Verzorgen wij jouw salarisadministratie en lukt een van de bovenstaande stappen niet? Neem dan gerust contact met ons op zodat wij je verder kunnen assisteren.